Om Håkan

Mitt foto
Bloggar numera på min egen hemsida, www.hakanlindgren.com. Välkommen :-)

torsdag 3 december 2015

Paris sjutton dagar senare ...

Jag har varit i Paris. Sjutton dagar efter terroristattackerna hade jag en affärsresa som  jag inte ville missa, annars hade jag kanske väntat lite till. Det var en märklig blandning av att allt var som vanligt, och samtidigt inte.
Efter att ha tillbringat helgen utanför stan, tog vi bilen in. Det var ju inte bara drygt två veckor efter attackerna, utan också dagen innan miljömötet COP21, med allt vad det innebar av säkerhetspådrag. Vi tänkte att gatorna kanske skulle vara helt avspärrade och någon sa att området där hotellet låg möjligtvis skulle vara helt avstängt, så det var med vis spänning som vi begav oss in  mot centrum. GPS:en förde oss via Place de la République, och det var kanske inte det bästa stället att passera på. Vi kom i efterdyningarna av demonstrationer och flera gator var avstängda, men så fort vi kom ut därifrån, så flöt allt som smort. Rakt mot hotellet och parkeringen, utan några andra tecken på vad som hänt. Förutom att gatorna var ovanligt tomma, kanske.

På måndagen firade Svenska Handelskammaren i Frankrike 100 år och det var därför jag var där. En mycket intressant konferens med bland annat franska finansministern Emmanuel Macron, en av grundarna till iZettle, Jacob De Geer, Sveriges EU-komissionär Cecilia Malmström och många andra. Det hela utspelade sig i i kunglig glans, med drottning Silvia som också var där. Kungen tillbringade dagen med just COP21. Varenda en av talarna refererade till terroristerna.


Jag vågade ta tunnelbanan dit. All kommunal trafik var gratis, samtidigt som myndigheterna uppmanat parisarna att ta en dags ledigt och stanna hemma för att minska stress och säkerhetsrisk. Tunnelbanan kändes därför ovanligt rymlig och behaglig och den flöt felfritt. Tänk om det alltid kunde vara så ...
Efter konferensen blev det snabbt tillbaka till hotellet för en dusch och ombyte inför middagen på Petit Palais. Nu var dock alla gator avstängda och jag var glad att hotellet låg på promenadavstånd. Poliser med automatvapen fanns precis överallt och var i stort lika många som vi vanliga dödliga.


Handelskammaren bjöd på en fantastisk kväll. Efter fördrink och en privat visning av de permanenta konstverken var det middag för trehundrafyrtio personer som alla fick tillfälle att skaka hand med kungen och drottningen.


Efter en makalös middag blandat med tal bland annat från kungen (också han nämnde terroristattackerna), sjöng Fredrika Stahl för oss. Om du inte lyssnat på henne tidigare, så gör det.


Summa summarum, så fortsätter livet efter attackerna, men med ett säkerhetspådrag som är högst påtagligt. När alla statsöverhuvuden åkt hem efter miljömötet lugnade det sig lite, men framför julskyltningen på Printemps-varuhuset var det märkligt tomt. Min dotter var bara en av två barn framför de vackra fönsterna. Förhoppningsvis blir det bättre till helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar