Om Håkan

Mitt foto
Bloggar numera på min egen hemsida, www.hakanlindgren.com. Välkommen :-)

lördag 14 november 2015

Paris i mitt hjärta

Det behövs inte sägas mer än ett ord, Paris, och alla vet vad det handlar om, alla vet hur fruktansvärt det är och alla kan förstå hur det är att befinna sig där, och ändå inte. Och då talar vi inte ens om de som verkligen drabbats, anhöriga och vänner till de som mist livet eller ligger med livshotande skador ...

Paris var mitt hem under tio år. Jag bodde mitt mellan två av de ställen som drabbats, en kvart från Bataclan där 80 människor miste livet i natt. Ändå förstår jag inte. Jag kan inte greppa vad som hänt, ännu mindre hur det kunde hända.


Nu kommer säkerhetspådraget att vara så stort att man kan tro att det inte kommer hända igen, inte nu, inte i Paris. Men vad är det för värld vi lever i? Man har tusen frågor men inga svar. Och var kommer det att hända nästa gång?

Tydligen säger Koranen (VI, 151): "Döda inte människan, för Allah har förklarat henne helig." Om det är sant, vad är det då som är så svårt att förstå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar