Om Håkan

Mitt foto
Bloggar numera på min egen hemsida, www.hakanlindgren.com. Välkommen :-)

måndag 9 mars 2015

Marknadsföringsplanering

Wow, det låter både spännande och lite skrämmande. Stort och väldigt. Och svårgreppbart.

Som tur är har Marthina på Hoi allt klart för sig. Hon hade skickat ut en mall för flera veckor sedan som jag kunnat arbeta med sida för sida. När någon annan redan tänkt ut alla frågor är det mycket lättare att bara behöva tänka på svaren. Och jag fick beröm ;-) Det kändes lite som i skolan, när man gjort sin läxa och fixat alla svaren.

I fredags hade vi Skype-möte, Marthina och jag. Jag visste att Hoi gör mycket, men så skönt att få höra att de också tar hand om att skicka press-release till journalister och väl valda redaktioner som man hoppas skall vara intresserade. Bokbloggar, förstås. Och särskilda målgrupper. Bokhandlare är en annan del, men där hade jag faktiskt aldrig räknat med att behöva göra så mycket.

Sedan kommer förstås allt där jag faktiskt måste vara aktiv. Signeringar, releaseparty, alternativa säljkanaler, hitta ambassadörer mm. Massor, men så jäkla kul!

Annars är rådet att ligga lågt tills det börjar närma sig utgivning. Hoi skickar inte ut någonting förrän de har referensexemplar hos sig, så att de kan skicka ut till dem som visar intresse.

Nästa anhalt, tror jag, är att se hur mitt debutantporträtt hos Svensk Bokhandel blir, med förhoppning om att det kommer med i deras tidning för sommarens böcker. Håll tummarna! 27 mars, om jag förstått rätt. Så där, nu pirrar det lite i magen igen ;-)


2 kommentarer:

  1. Vad spännande Håkan! Jag ser fram emot när boken kommer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, Åsa! Roligt med en kommentar till inlägget också :-)

      Radera