Om Håkan

Mitt foto
Bloggar numera på min egen hemsida, www.hakanlindgren.com. Välkommen :-)

fredag 24 oktober 2014

Romanen antagen :-)


Äntligen! Den tredje versionen av ”den stora romanen” har nått fram över mållinjen. Hurra, yipee, youbedobedoo :-)

Strax innan Bokmässan i Göteborg fick jag besked att den externe lektören hade ”godkänt” den och att förlaget skulle diskutera den på sitt förlagsmöte för ett slutgiltigt besked.

Efter mässan fick jag ett mail från förlaget där man bad mig beskriva hur jag såg på mitt skrivande i framtiden, hur jag själv tänkte mig marknadsföring av boken o s v, inför förlagsmötet. Det är sant, i dag räcker det inte bara att ge ut en bok och sedan ge sig i kast med nästa. En författare måste vara oerhört aktiv i hela processen, ända från skrivandet till dess läsaren har boken i sin hand. Tydligen tycker förlaget att mina tankar runt det här fungerar …

Och förlaget är Hoi. Ingen överraskning kanske, för de som vet att i stort sett samtliga mina noveller getts ut just där.

Just nu håller jag som bäst på att bearbeta romanen efter tankar och idéer från lektören (som för övrigt visade sig vara ingen mindre än Leffe Delo). Deadline siste november. Jag har redan kommit en bra bit på vägen, så det ska nog funka. Därefter börjar redigeringen, framtagning av omslag och annat. Dessutom måste titeln sättas. Mitt förstaval tyckte Hoi var ok men inte strålande. Mitt andrahandsval gick bättre hem och just nu är arbetsnamnet en variant på det. Men jag väntar lite med att avslöja det, håll ut.

Glöm inte bort att titta in på bloggen för att se vad som händer, både i processen och så småningom vad boken handlar om. Just nu kan jag avslöja att en stor del utspelar sig i Paris och en annan del i Göteborg.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar